Intervisie met impact

Effectiever van elkaar leren

Intervisie met impact
Auteur: A-Tjak J. , Seys A.
Publicatievorm:    Boek
Kenmerken: Vastbladig
ISBN-10:/
ISBN-13:978 90 4961 630 4
Aantal bladzijden:96
Verschijningsjaar: 2017
Deel van reeks:    VIEWZ - Publicaties , VIEWZConnect | Online bibliotheek welzijn en zorg
PrijsomschrijvingStukprijsBestel aantal:
Basisprijs - papier én digitaal (incl. btw en verzendkosten) *
30 EUR
bestel
* Deze prijs omvat eveneens de toegang tot de digitale versie van de oefeningen die in het boek zijn opgenomen. Om te downloaden en te (her)gebruiken met uw team.

Beschrijving

Bekruipt u tijdens overlegmomenten met collega’s – de zogenaamde intervisiemomenten – ook soms het gevoel dat u niet de nodige inzichten krijgt die u nodig hebt om echt vooruit te geraken met uw cliënt? Frustreert het u soms dat collega’s elk geval van naaldje tot draadje uit de doeken doen en dat er zo veel kostbare tijd verloren gaat? Of wat met collega’s die zich verstoppen tijdens intervisiegesprekken, of cynisch reageren? En hoe staat u zelf ten opzichte van uw cliënt? Zowel uw eigen gedrag als de manier waarop u zich als team gedraagt, bepalen hoe die intervisiemomenten verlopen.

Dit boek geeft heel concrete tips en oefeningen om te komen tot krachtige, leerzame en interessante overlegmomenten. Daardoor zal u niet alleen groeien als groep, het geeft u ook de kans te groeien in uw relatie met uw cliënten. Door een reeks verhelderende vragen en oefeningen zal u de diepere betekenis van het gedrag van uw cliënt, uw collega’s én uzelf beter leren begrijpen. Die oefeningen kunt u bovendien ook digitaal raadplegen en downloaden, zodat u de oefeningen, samen met uw team, opnieuw kunt maken.

Het boek bestaat uit 3 delen. In deel 1 onderzoeken we wat er gebeurt als u (of een collega) een situatie op het overleg brengt. Een aantal onderwerpen die in dit deel aan bod komen:

  • De voorbereiding van een intervisiemoment.
  • De vragen die u beantwoord wilt zien over uw cliënten.
  • De oordelen die u velt over uw cliënt.
  • De rol die elke collega heeft tijdens het intervisieproces.
  • Wat doet u achteraf met de inzichten die het overleg u gaf?

In deel 2 begeleiden we u om meer te halen uit intervisiemomenten. Hoe kan uw gedrag en dat van uw collega’s veranderen zodat de discussies vruchtbaar zijn en u de nieuwe inzichten en adviezen kan gebruiken in uw werk? Door middel van praktische oefeningen zult u in staat zijn om te focussen op uw doelen en de middelen die intervisie u daarbij kan geven.

In deel 3 ten slotte gaan we nog wat dieper in op het onderliggende model dat we in dit boek gebruiken: Acceptance en Commitment Therapy (kortweg ACT). Het is een therapeutisch model dat gebruikt worden om naar menselijk gedrag te kijken. Het geeft inzichten in de redenen waarom mensen reageren zoals ze dat doen, hoe ze vast komen te zitten en hoe ze weer vooruit kunnen. U kunt dit model gebruiken voor uw cliënten, maar evengoed voor uzelf. De uitleg over dit model zal u meer inzichten geven in de valkuilen en mogelijkheden die intervisie u kan bieden. 

 

Deze uitgave vindt u ook terug in de digitale bibliotheek van VIEWZCONNECT

 

VIEWZConnect is een innovatief online platform boordevol onmisbare kennis voor iedere welzijns- en zorgprofessional. Het kennispunt bevat een brede waaier aan informatie en tools, in de vorm van boeken, een tijdschrift, modellen en documenten, veelgestelde vragen, een wetgevingsdatabank, …

 

Al geabonneerd op VIEWZCONNECT?

  • Dan kunt u de digitale editie van deze uitgave meteen raadplegen op VIEWZConnect.
  • Dan bent u dankzij de automatische updates van VIEWZConnect zeker dat u steeds de meest recente versie van deze uitgave raadpleegt.

Nog niet geabonneerd op VIEWZCONNECT?

 

Schrijf u in op de nieuwsbrief "Welzijn en zorg | VIEWZ".

  • Ontvang updates over nieuwe regelgeving, hot topics, belangrijke trends, ...
  • Blijf op de hoogte van niet te missen opleidingen en studiedagen.
  • Ontdek in primeur nieuwigheden en interessante initiatieven.



Inhoudstafel

Inleiding

Deel I. Intervisie: casusbespreking
Hoofdstuk I. Hoe verloopt een intervisie die je niet echt helpt?
1. Hoe breng je een casus tijdens een intervisiemoment?
2. De rol van het team tijdens de bespreking
3. Voor en na de intervisie
Hoofdstuk 2. Oefeningen en inzichten voor een waardevolle casusbespreking
1. Stem af op waar je bent, niet op waar je wilt zijn
2. Het verhaal luchtig houden
3. Eén situatie, verschillende perspectieven
4. Bereid zijn om te accepteren wat je niet kunt veranderen
5. Wie wil je zijn?
6. Tijd voor ACTie!

Deel II. Intervisie: vaardigheden trainen
Hoofdstuk 1. Missie: een context van groei creëren
1. Intentieverklaring
2. Groepswaarden
3. Basisafspraken
4. Jouw persoonlijk engagement
5. Structuur

Deel III. ACT en FAP: de modellen achter dit boek
Hoofdstuk 1. Het ACT-model
1. Een model van menselijk functioneren
2. Het ACT-model
Hoofdstuk 2. Het FAP-model
1. Niet-werkzaam en werkzaam gedrag van de cliënt
2. Opmerkzaamheid, moedig zijn en liefdevol
3. Niet-werkzaam en werkzaam gedrag van de therapeut
4. Vijf regels
5. FAP in intervisie

Besluit
Referenties

 

Maakt deel uit van de reeks

VIEWZ publicaties VIEWZ - Publicaties 

Deel van reeks: Toolbox bij uitdagende begeleidingen
De VIEWZ-publicaties vormen een onmisbare informatie- en inspiratiebron voor de volledige welzijns- en zorgsector. 

ISBN: /
Publicatievorm: Boek
ViewzConnect VIEWZConnect | Online bibliotheek welzijn en zorg 

De innovatieve online bibliotheek boordevol onmisbare kennis voor iedere welzijns- en zorgprofessional.

Aanverwante producten:

Sociaal vernieuwen met burenhulp Sociaal vernieuwen met burenhulp 
Inspiratie- en actiemap

Deel van reeks: VIEWZ - Publicaties
Auteur: Decorte A.
ISBN: 978 90 496 1580 2
Publicatievorm: Boek
Kenmerken: Losbladig
Kleine Gids voor Dementie - editie 2019 Kleine gids voor dementie 

Deel van reeks: VIEWZ - Publicaties , VIEWZConnect | Online bibliotheek welzijn en zorg
Auteur: Lamers H., Lemey Lieve, Mevesen B., Okerman G., van den Ameele J., Berdai Chaouni S.
ISBN: 978 90 4961 787 5
Publicatievorm: Boek
Kenmerken: Vastbladig
Te mooi om (niet) waar te zijn Te mooi om (niet) waar te zijn 
Klantgericht organisatieontwerp in social profit

Deel van reeks: Lokaal management & beleid , MATConnect | Online bibliotheek lokaal management en beleid , VIEWZConnect | Online bibliotheek welzijn en zorg
Auteur: Vandooren Tom
ISBN: 978 90 4961 642 7
Publicatievorm: Boek
Kenmerken: Vastbladig
Met hart en ziel, en veel nuchter verstand Met hart en ziel, en veel nuchter verstand 
31 verhalen van OCMW-maatschappelijk werkers

Deel van reeks: VIEWZ - Publicaties
Auteur: De Baere Guido
ISBN: 978 90 496 1882 7
Publicatievorm: Boek
Kenmerken: Vastbladig
Individu zkt. gemeenschap Individu zkt. gemeenschap (of was het omgekeerd?)  
Over politiek denken en handelen in de open samenleving

Auteur: De Corte J.
ISBN: 978 90 496 1994 7
Publicatievorm: Boek
Kenmerken: Vastbladig