Facilitaire kosten van Vlaamse gemeenten

Managementinformatie op basis van een benchmark

Cover Facilitarie kosten van Vlaamse gemeenten
Auteur: Ryckx J.
Publicatievorm:    Boek
Kenmerken: Vastbladig
ISBN-10:/
ISBN-13:978 90 4961 461 4
Aantal bladzijden:72
Verschijningsjaar: 2016
PrijsomschrijvingStukprijsBestel aantal:
Basisprijs (incl. btw en verzendkosten)
35 EUR
bestel

Beschrijving

De hogeschool Odisee zette samen met de KULeuven, de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), de beroepsvereniging facility managers (IFMA) en partners uit het werkveld (Uitgeverij Vanden Broele; PROCOS en Fier.fm) het project ‘Benchmarking van facilitaire kengetallen van steden en gemeenten’ – kortweg FaKL-benchmark.be – op, dat zich specifiek richt op lokale overheden.

Het project laat toe via een webtool op een gestructureerde manier kostenkengetallen van gebouwen uit de vastgoedportefeuille van de gemeenten te genereren aan de hand van de nieuwste Europese norm [EN 15221-4]. Dat levert in eerste instantie inzicht in de kostenstructuur. Het is ook mogelijk via ‘performance benchmarking’ [EN 15221-7] deze kostenkengetallen op gestandaardiseerde wijze anoniem te vergelijken met andere gemeenten en waar nodig verbeteringsacties op te starten.

In de loop van 2015 (boekjaar 2014) werden de facilitaire kosten van 20 administratieve gebouwen verzameld en geverifieerd. De resultaten van dit onderzoek werden gebundeld in deze uitgave. Door de kostencijfers te verzamelen, deel te nemen aan de volgende bevraging van het benchmarkingproject en de gegevens te analyseren voor de eigen specifieke organisatie, verkrijgen gemeenten belangrijke managementinformatie. Dit kan, waar nodig, een aanzet zijn voor de optimalisatie van deze diensten en de daaraan verbonden kosten.

 

Deze uitgave vindt u ook terug in de digitale bibliotheek van FINCONNECT > FINANCIËN

FinConnect is het online kennispunt voor de financiële diensten van de lokale besturen. Deze innovatieve toepassing laat u toe om snel en diepgaand kennis op te bouwen over financiën, overheidsopdrachten en boekhouding & beheer.

FinConnect omvat niet alleen een volledige digitale bibliotheek boordevol relevante uitgaven, maar ook heel wat andere nuttige informatie en tools die uw dienst ondersteunen: wetboeken, modellen, wetgeving, rechtspraak, FAQ, ... Alle inhoud is aan elkaar gelinkt en vlot raadpleegbaar dankzij een slimme zoekmotor. Voor een vaste prijs per jaar hebben alle medewerkers van uw bestuur toegang tot de vele mogelijkheden van FinConnect.

Al geabonneerd op FINCONNECT > FINANCIËN?

  • Dan kunt u de digitale editie van deze uitgave meteen raadplegen op FinConnect.
  • Dan bent u dankzij de automatische updates van FinConnect zeker dat u steeds de meest recente versie van deze uitgave raadpleegt.

Nog niet geabonneerd op FINCONNECT > FINANCIËN?


Inhoudstafel

Voorwoord
Drie goede redenen voor het onderzoek FaKL-Bencmark (Jan Leroy, VVSG)
1. Inleiding
1.1. Kostenstructuur volgens de EN 15221
1.2. Methodologie van het onderzoek
1.3. Lijst kostenposten
1.4. Extra troeven van de webtool
Benchmarken helpt om eigen processen en prestaties te verbeteren (Mieke Loncke, IFMA)
2. Algemene resultaten
2.1. Dataset
2.2. Algemene kengetallen
Benchmarken is geen "spielerei" (Jos Duchamps,
PROCOS Group)
3. Ruimte en infrastructuur
3.1. Ruimte
3.2. Extern
3.3. Routinematige schoonmaak
3.4. Inrichting van de werkplekken
10 Tips voor een geslaagde facilitaire benchmark (Froukje Terpstra en Remko Oosterwijk, Fier.fm)
4. Personeel en organisatie
4.1. Veiligheid en beveiliging
4.2. Werkomgeving en gastvrijheid
4.3. ICT
4.3. ICT
FaKL-Benchmark: een primeur waar Odisee trots op is! (Stefanie Beghein, Odisee)
5. Uitbesteden
5.1. Schoonmaak
5.2. Technisch onderhoud
Een integrale benadering van facility management biedt meerwaarde (Guy Vanhoorde, stad en OCMW Gent)
6. Conclusies
7. Referenties