I. |
Kwartet voor een springlevende dame |
|
Geert Bouckaert, Guido Decoster, Mark Suykens & Guy Tegenbos |
1. |
Voorwoord door Mark Suykens |
2. |
Situering van het gesprek door Guido Decoster |
3. |
Evolutie en uitdagingen voor het lokaal bestuur |
4. |
Bestuurlijke organisatie |
5. |
Bestuurlijke samenwerking |
6. |
Rol van de media |
|
|
II. |
Van samenwerking naar integratie gemeente - OCMW |
|
Bruno Broucker & Annie Hondeghem |
1. |
Inleiding |
2. |
Wat voorafging |
3. |
Beleidsopties Vlaamse regering |
4. |
Voordelen en aandachtspunten bij fusie gemeente - ocmw |
5. |
Stappenplan |
6. |
Besluit |
|
|
III. |
Gemeente & OCMW: organiek integreren voor een beter sociaal beleid |
|
Lieven Janssens & Wouter Van Dooren |
1. |
Inleiding |
2. |
Wat voorafging: nauwere samenwerking tussen gemeente en OCMW |
3. |
2015: beslissing tot integratie van gemeente en OCMW |
4. |
Traject tot integratie: stappenplan op drie niveaus |
5. |
Conclusie: kantelt de gemeente in het OCMW? |
|
|
IV. |
Decreten helpen maar volstaan niet. Politiek-ambtelijke modernisering in de Vlaamse gemeenten |
|
Johan Ackaert & Sofie Hennau |
1. |
Politiek-ambtelijke samenwerking in de Vlaamse gemeenten |
2. |
Institutionele evaluatie: theorie en design |
3. |
Onderzoeksontwerp en datamateriaal |
4. |
Institutionele evaluatie: de implementatie van politiek-ambtelijke hervormingen |
4. |
De performantie-evaluatie: de impact van de politiek-ambtelijke modernisering |
5. |
Politiek-ambtelijke differentiatie verklaren |
7. |
Conclusies en discussie |
|
|
V. |
Schaal en politieke vertegenwoordiging. Een vergelijking van de representatieve roloriëntatie van gemeente- en provincieraadsleden in België |
|
Tony Valcke & Tom Verhelst |
1. |
Inleiding |
2. |
Theoretisch kader: de representatieve roloriëntatie van het raadslid |
3. |
Onderzoeksmethode en -gegevens |
4. |
Analyse |
5. |
Besluit |
|
|
VI. |
De lokale besturen doorgelicht. Lessen uit de eerste audits van Audit Vlaanderen |
|
Eddy Guilliams |
1. |
Inleiding |
2. |
Het globaal rapport over de eerste reeks organisatie-audits |
3. |
Het globaal rapport over de thema-audit gemeentelijke belastingen en retributies |
4. |
Het globaal rapport over de detectie-audits bij de OCMW-besturen |
5. |
Tot slot |
|
|
VII. |
De jaarrekeningen 2007-2014 van de Vlaamse gemeenten |
|
Rudi Hellebosch |
1. |
Inleiding |
2. |
Kengetallen |
3. |
Exploitatie |
4. |
Investeringen |
5. |
Andere ontvangsten en uitgaven |
6. |
Resultaten |
7. |
Algemene boekhouding: balans |
8. |
Algemene boekhouding: staat van opbrengsten en kosten |
9. |
Conclusies |
|
|
VIII. |
Enkele aspecten van de pensioenproblematiek bij de lokale besturen en de rol van Ethias |
|
Jean Paul Parmentier |
1. |
Inleiding |
2. |
Macro-economische aspecten van de pensioenproblematiek |
3. |
Het pensioenstelsel van de lokale besturen: wettelijk stelsel (eerste pijler) |
4. |
De pensioenen van de contractanten in de lokale sector: de invoering van een aanvullend pensioen of tweede pensioenpijler |
5. |
De beleggingen van de pensioenreserves bij Ethias |
6. |
Ethisch beleggen: betekenis en concrete toepassing door Ethias |
7. |
Conclusies |
|
|
IX. |
Why fix it, if it ain't broke? De afschaffing van de Wgr-plus verklaard |
|
Klaartje Peters & Peter Castenmiller |
1. |
Inleiding |
2. |
De aanloop naar de instelling van Wgr-plusregio's in 2006 |
3. |
De Wgr-plusgebieden: van hun instelling tot de opheffing op 1 januari 2015 |
4. |
Waarom afschaffen? Motivering en gebruikte argumenten |
5. |
Alternatieve argumenten en verklaringen |
6. |
Tot slot |
|
|
X. |
Wat zijn de gevolgen als twee of meer gemeentebesturen gebruikmaken van één en dezelfde ambtelijke organisatie voor het voorbereiden en uitvoeren van hun beleid? |
|
Michiel Herweijer & Marieke van Genugten |
1. |
Inleiding |
2. |
Totstandkoming |
3. |
Werking |
4. |
Kanttekeningen |
5. |
Lessen voor Vlaanderen |
|
|
|
|