Zorg voor communicatie

Communiceren in de zorg- en dienstverlenende sector

Zorg voor communicatie
Auteur: Deryckere J.
Publicatievorm:    Boek
Kenmerken: Vastbladig
ISBN-10:/
ISBN-13:978 90 4961 383 9
Aantal bladzijden:56
Verschijningsjaar: 2015
Deel van reeks:    VIEWZ - Publicaties
PrijsomschrijvingStukprijsBestel aantal:
Basisprijs (incl. btw en verzendkosten)
25 EUR (1 - 2 stuks)
19 EUR (3 - 99 stuks)
bestel

Beschrijving

Medewerkers en cliënten verwachten goede communicatie
  
De omslag naar zorgbedrijven, de toenemende vergrijzing, de integratie in gemeenten, de opkomst van energiearmoede, … : de OCMW’s en de ruimere welzijnswereld staan vandaag voor heel wat organisatorische en maatschappelijke uitdagingen. Een succesvolle aanpak van die uitdagingen staat of valt met een duidelijke en consequente communicatie.
  
Alleen … Doordacht en efficiënt communiceren, zowel binnen de eigen organisatie als naar de buitenwereld, dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Heel wat organisaties koesteren hoge communicatieverwachtingen maar beschikken in het beste geval over een al te beperkte communicatiedienst.
  
Wilt u weten hoe u die verwachtingen (toch) kunt inlossen? Bent u op zoek naar communicatieve steun? Kunt u een duwtje in de rug van uw boodschap wel gebruiken? Dan is het boek “Zorg voor communicatie” een onmisbare metgezel.

Efficiënt werken met een beperkt communicatiebudget
  
Als geen ander maakt “Zorg voor communicatie” duidelijk wat wel en wat niet werkt.
  
Transparantie, communicatie op maat, herhaling, interactie en participatie, … : een duidelijke en kernachtige omschrijving van alle belangrijke aandachtspunten geeft u de nodige houvast om efficiënte en effectieve communicatieplannen uit te broeden.
  
Met de aanbevelingen in “Zorg voor communicatie” zorgt u er niet alleen voor dat iedereen binnen de organisatie “mee” is. Auteur en communicatieverantwoordelijke Judith Deryckere leert u ook hoe u uw boodschap duidelijk “naar buiten” brengt.

Wat de handvaten in “Zorg voor communicatie” zo bijzonder maakt? U kunt ze stuk voor stuk in de praktijk omzetten met een realistisch maar beperkt budget. Want goede communicatie, zo leert deze gids, is niet zozeer een kwestie van geld, dan wel van goed plannen en hard werken.

En wat dat laatste betreft: met de vele herkenbare praktijkvoorbeelden, talrijke tips en een handig lijstje van 10 do’s-and-dont’s kunt u meteen aan de slag … en leidt u de communicatie van uw organisatie voortaan gegarandeerd in goede banen.
 
 


Deze uitgave vindt u ook terug in de digitale bibliotheek van VIEWZCONNECT

VIEWZConnect is een innovatief online platform boordevol onmisbare kennis voor iedere welzijns- en zorgprofessional. Het kennispunt bevat een brede waaier aan informatie en tools, in de vorm van boeken, een tijdschrift, modellen en documenten, veelgestelde vragen, een wetgevingsdatabank, …

Al geabonneerd op VIEWZCONNECT?

  • Dan kunt u de digitale editie van deze uitgave meteen raadplegen op VIEWZConnect.
  • Dan bent u dankzij de automatische updates van VIEWZConnect zeker dat u steeds de meest recente versie van deze uitgave raadpleegt.

Nog niet geabonneerd op VIEWZCONNECT?


Inhoudstafel

I. De basisprincipes van goede communicatie
1. Communicatie als basiselement in een organisatie
2. De strategische dimensie van communicatie
2.1. Bezint eer ge begint
2.2. Een duidelijk kader
2.3. De dienst communicatie
2.4. Communiceren vraagt middelen en overtuigingskracht
II. Communicatie rond een groot (veranderings)project
1. Een duidelijke visie op de toekomst
2. De juiste communicatie naar de juiste mensen
2.1. De beleving op de werkvloer als startpunt
2.2. De juiste kanalen voor de juiste mensen
3. Communiceren is plannen en doen
3.1. Interne communicatie
3.2. Externe communicatie
3.3. Zorg voor nazorg
3.4. Evaluatie en bijsturing
III. Rol van de dienst communicatie
1. Plannen, coachen en produceren
2. Coachen en het bevorderen van de communicatiereflex
2.1. Een duidelijk kader
2.2. Organisatiebrede ondersteuning
2.3. Ondersteuning op maat
IV. Communicatie in het kort
V. 10 do's-and-don'ts
   
   

Maakt deel uit van de reeks

VIEWZ publicaties VIEWZ - Publicaties 

De VIEWZ-publicaties vormen een onmisbare informatie- en inspiratiebron voor de volledige welzijns- en zorgsector. 

ISBN: /
Publicatievorm: Boek

Aanverwante producten:

Helder schrijven - 40 gouden regels voor aantrekkelijke en duidelijke professionele teksten Helder schrijven 
40 gouden regels voor aantrekkelijke en duidelijke professionele teksten

Auteur: De Baets G.
ISBN: 978 90 4961 460 7
Publicatievorm: Boek
Kenmerken: Vastbladig
Taalbeleid in lokale besturen Taalbeleid in lokale besturen 

Deel van reeks: Lokaal management & beleid
Auteur: Bonte C., Vandenbossche E.
ISBN: 978 90 4961 244 3
Publicatievorm: Boek
Kenmerken: Vastbladig
Beroepsgeheim van OCMW-medewerkers Beroepsgeheim van OCMW-medewerkers 
In relatie tot gevaarsituaties, strafonderzoek en sociale fraude

Deel van reeks: VIEWZ - Publicaties
Auteur: Van der Straete I.
ISBN: 978 90 4961 390 7
Publicatievorm: Boek
Kenmerken: Vastbladig
Het beheer van het patrimonium van het OCMW Het beheer van het patrimonium van het OCMW 

Deel van reeks: VIEWZ - Publicaties
Auteur: Blockerije A.
ISBN: 978 90 4961 437 9
Publicatievorm: Boek
Kenmerken: Vastbladig
Verlies je lezer niet (Marc Mombaerts) Verlies je lezer niet 
Visueel scoren met tekst en beeld

Auteur: Mombaerts M.
ISBN: 978 90 496 1567 3
Publicatievorm: Boek
Kenmerken: Vastbladig
Tante Mariette en haar fiets Tante Mariette en haar fiets 
Communicatie voor overheid en social profit

Auteur: Goubin E.
ISBN: 978 90 4961 595 6
Publicatievorm: Boek
Kenmerken: Vastbladig