Reclame online

Reclame online
Auteur: Vandendriessche J.
Publicatievorm:    Boek
Kenmerken: Vastbladig
ISBN-10:/
ISBN-13:978 90 4961 288 7
Aantal bladzijden:95
Verschijningsjaar: 2015
Deel van reeks:    Praktijkboek Recht en ICT
PrijsomschrijvingStukprijsBestel aantal:
Basisprijs (incl. btw en verzendkosten)
39 EUR
bestel
Abonnementsprijs (incl. btw en verzendkosten) *
29 EUR
bestel
* Abonneer u op het "Praktijkboek Recht en ICT" en ontvang alle reeds verschenen dossiers tegen de voordelige abonnementsprijs (incl. de handige verzamelmap). Voor de nog te verschijnen dossiers, die u als abonnee automatisch ontvangt, betaalt u slechts € 29 / ex. Bovendien geniet u als abonnee gratis toegang tot de digitale versie van verscheidene dossiers uit deze reeks. Voor meer info, klik hierboven op de link "Praktijkboek Recht en ICT".

Beschrijving

Internetreclame heeft de voorbije jaren, net als het internet zelf, een spectaculaire groei en evolutie gekend. De voortdurende ontwikkeling van de elektronische handel en het internet als reclamemedium heeft op zijn beurt geleid tot specifieke wetgeving inzake internetreclame, de voorlichting en de bescherming van de consument. Al deze aspecten komen aan bod in dit dossier.

Auteur Johan Vandendriessche staat niet alleen stil bij de technische en de juridische defnitie van het begrip "reclame", hij maakt eveneens een analyse van het juridische kader dat de reclame in het algemeen beheerst. Een derde hoofdstuk behandelt de problematiek van de verwerking van persoonsgegevens voor doeleinden van (direct) marketing, terwijl een vierde en laatste deel dieper ingaat op de specifieke reclametechnieken die verband houden met het (mobiele) internet.
  

Praktijkboek Recht en ICT: papier en digitaal gaan hand in hand

Bent u geabonneerd op het "Praktijkboek Recht en ICT"? Dan hebt u ook toegang tot de digitale editie van bovenstaand dossier (en van verschillende andere dossiers verschenen in deze reeks). Met alle voordelen die hiermee gepaard gaan:

  • Dankzij een intelligente zoekmotor vindt u meteen de gewenste informatie. Zoekscherm, inhoudstafel of trefwoordenlijst? U bepaalt helemaal zelf hoe u uw zoekopdracht aanvat.
  • Digitale post-it notes laten u toe om snel opmerkingen en commentaar toe te voegen en te bewaren. Zodat u steeds opnieuw op uw aantekeningen kunt terugvallen.
  • Met enkele muisklikken jaagt u hele hoofdstukken of korte tekstselecties door de printer. Opslaan in pdf gaat even gemakkelijk.

Inhoudstafel

Inleiding
I. Het begrip 'reclame': welke definitie?
A. Het begrip 'reclame' taalkundig en vaktechnisch benaderd
B. Het begrip 'reclame' juridisch benaderd
II. De regulering van reclame
A. Het juridische kader inzake reclame in de context van Boek VI van het Wetboek Economisch Recht
B. Het juridische kader inzake reclame in de context van Boek XII van het Wetboek Economisch Recht
III. De verwerking van persoonsgegevens voor doeleinden van (direct) marketing
A. Wat is een verwerking van persoonsgegevens voor het doeleinde van direct marketing?
B. Verwerkingsmogelijkheden
C. Rechten van de betrokkene
D. De specifieke reglementering inzake "cookies"
IV. De regulering van reclame in het licht van de gebruikte techniek: enkele specifieke reclametechnieken onder de loep genomen
A. Reclametechnieken verbonden aan het www
B. Reclame per elektronische post
C. Twitter
D. 'Usenet', internetfora en sociale netwerken
E. 'File Transfer Protocol'
F. RSS
G. Virale Marketing
H. Online spellen ('In-game advertising' en 'Gamevertising')
I. Audiovisueel materiaal op het internet
J. Mobiele reclame
Besluit
   

Maakt deel uit van de reeks

Praktijkboek Recht en ICT Praktijkboek Recht en ICT 

Auteur: (ed.) Bodard K., (ed.) De Bot D., (ed.) De Groote B., (ed.) Van Gossum K., (ed.) Vandendriessche J.